Pengikut

Ahad, 6 Januari 2013

Jika aku seorang wartawan..


                       

"AKU NAK JADI WARTAWAN"


 Biar betul aku ni..  

Adakah ini tujuan hidup aku? 

Macam mane aku nak survive dalam bidang ni?

Boleh ke aku capai kepuasan dalam bidang ni?

Dan yang paling penting adaKah ini yang aku cari selama ni?


Ahhh... macam2 persoalan yang timbul dalam kepala otak aku ni... mane taknye.. ayah aku plak suruh aku ambik KLPI jadi cikgu bile abis degr nanti.. ayah cakap jadi cikgu la senang, ad jaminan hidup bile tua nanti... aku tak berani nak cakap ape2. tapi bagi aku semua tu rezki.. kalau memang rezki aku dalam bidang ni nak buat cam ne ( tapi berani cakap dalam hati jela... hehehe)...
sebb aku sendiri tak tahu yang mane satu aku nak dalm hidup aku.. aku sendiri pun kompius...

       
        
        
  journalist  /   teacher   =  Pening

tp nak jadi seorang wartawan ni bukannye senang..

Nak jadi wartawan kene ikut etika, kalau tak orang tak kan percaya dengan berita yang kita bawa dan tak boleh bias.. Kene bagi peluang kepada semua pihak sepaya berita kita tu tak berat sebelah. bila kita berat sebelah seolah-olah kita cuba pengaruhi pembaca dengan berita yang kita tulis. sebenarnya kita kene biarkan pembaca sendiri fikir yang mana satu pilihan mereka dan siapa seharusnya yang mereka sokong. 
                              

Pastu  wartawan juga haruslah ada kreadibiliti sebab bila pembaca pertikaikan kita punya berita bermakna kredibiliti sebagai wartawan turut dipertikaikan dan orang tak kan percaya pada kita lagi..

emmmmm quite hard... tpi ini lah wartawan.. tugas mereka adalah menjadi penyalur berita kepada masyarakat dan mereka juga harus menjadi suara kepada masyarakat.. terutama golongan yang tertindas.. ape yang penting, adalah IKLAS dan JUJUR semasa bekerja...

                        
                                 

Tapi apa yang best dengan bidang ni, aku suka bile part yang kita akan jumpa macam2 jenis manusia tau.. ada yang jenis hipokrit, ada yang jenis depan baik belakang macam hampeh.. huhu opssss... dan macam2 lagi. Tapi itu lah realiti sebagai wartawan.. kalau aku jadi wartawan, aku akan jumpa macam2 jenis manusia.. mungkin tak semua tpi x mustahil ada.. Am i Right??

konklusinye : adakah wartawan yang akan aku pilih sebagai kerjaya aku???? still blurrrr...

PUBLISH...

5 ulasan:

zara roz berkata...

yakin!

wanie ou berkata...

hehehe... tapi keyakinan diri hilang sikit demi sikit bile ingat harapan ayah..

Qaseh Awanie berkata...

cikgu sekarang susah gak dpt keje....ada yg masih menganggur...trust ur self....

wanie ou berkata...

tu la.. hanya yakin diri yang boleh bela nasib skunk ni.. thanx qaseh dan zararoz untuk nasihat tu..

wanie ou berkata...

tu la. kalau ad rezki. kat situ la ad saye.. x nak tlalu memilih... nnt terlepas semuanye.