Pengikut

Sabtu, 11 Ogos 2012

ohhH... PeremPuan..



Jantina perempuan.. emmm.. masa kecik-kecik dulu aku ingat jadi pompuanx der ape2.. ye la.. senang sebab tak kene bersunat.haha.. tapi kini bila aku dah meningkat dewasa.. rupanya susah jadi pompuan ni.. betul la orang cakap.. jaga lembu sekandang lebih senang daripada jaga anak pompuan sorang.. dulu aku tak faham kenapa orang tua selalu cakap macam tu.. skrang bila aku dah bergelar anak dara. Baru aku faham dengan pepatah tu. Ye la, anak dara ni senang kene panahan mata lelaki.. kalau tak jaga baik-baik, nanti ada yang melayang.. hehehe. Tapi, tanggunjawab sebagai seorang pompuan ni susah jugak erk.. ye la mane tak nye.. bile kita x pandai masak, x pandai kemas rumah, x pandai basuh baju je terus kene reject jadi calon menantu. Pastu orang tentu pandang serong terutamanya golongan tua, i means old school..dyorang mesti sterotaip. Ye la.. dyorang ingat bila anak dara x pandai mesti seorang yang pemalas dan yang paling teruk x boleh buat menantu or bini.. Arghhh.. kenapa la skop pemikiran mereka ni kecil sangat ah . Kenapa??? Pompuan ni mesti WAJIB pandai masak ke.. kenapa?? Bila x pandai masak x boleh buat menantu ke.. Aadooiii ya.. sebab tu la golongan Andartu semakin ramai sekarang ni.. ye la.. mana tak nye ..sebab  dah jadi mangsa reject golongan mak-mak sebab x pandai masak.. mungkin jugak ada sebab lain kenapa pompuan kini x pandai masak macam sebok dengan kerje ke or memang x minat masak ni... Berat sungguh tanggungjawab jadi orang pompuan ni kan... pastu golongan tua ni ada la cakap.. tinggi-tinggi mane pum pompuan belajar.. last-last ke dapur jugak... aduhh... sebab tu pompuan skunk kene pandai seimbang kan antara rumah tangga dengan kerja.. jangan lebih kan kerja daripada family.. kan ada  yang melepas .  
Sebagai pompuan, kita bukan sahaja perlu tambat hati si suami, tapi juga hati mertua. kerana selalunya lelaki ni ni rapat dengan mak. So.. orang cakap cara paling berkesan nak tambat hati mertua ialah dengan masakan kerana selalunya mertua akan menilai menantu nya dari masakan. Yela , mertua tu nak tengok macam mana pompuan  atau bakal isteri ni bagi anak mereka makan.. sedap ke x sedap.. Oleh itu, kepada semua perempuan.. belajar2 la memasak masa usia muda ni.. jangan nanti bila umur dah lanjut baru nak belajar masak..

Tiada ulasan: