Pengikut

Ahad, 4 Disember 2011

 tadi aku ikut rombongan pergi ke salah sebuah rumah warga tua di pulau pinang  ni.. name tempat tu rumah.(luper)... Sebenarnya aku pun tak sangka boleh sampai kat situ sbb last minute kawan ak call tanye nak pegi ke tak , daripada aku memboringkan diri dengan duduk kat desasiswa tekun tu..baik ak wat xtbt. ak ngan akma pun join la. mase mule2 kiteorang sampai tu terkejut jugak sebb dismbut dengan baik oleh pihak pengurusan dan atok2 kat sane... Sebelum start majlis 2 kiteorang sumer bersalam2 dengn warge kat sane... sume friendly and sporting.. aku suke... semasa sesi beramah mesra dengan warga2 kat sane.. aku cube dekati dan selami jiwa2 atok2 kat sane... ak kenal atok along, atok neng dan ramai lagi.. dyorang sumernye baik2.. ak tau disebalik wajah ceria mereka terselit seribu cerita. mungkin aku x mengerti sbb x pernah rasai. tapi ak cuba selami.. semasa dyorang menceritakan kisah hidup mereka, ak nampak air mata mereka bergenang.. aku tahu kalau boleh mereka tidak mahu mengigati  kenangan pahit yang telah melempar mereka ke rumah tersebut oleh insan2 tersayang,, atok along cakap dy lebih suke dop kat rumah 2 daripada hidup terpinggir didunia luar. walaupun x sampai sebulan atok along kat rumah tu tapi dy cakap dy suke... tapi aku tahu walaupun sesuke mane atok along kat situ,  di lubuk hati yang paling dalam dye ingin bersama dengan insan2 tersayang.. atok along asal parit buntal perak. Ade jugak atok yang nangis mse ceritakan tentang hidup mereka.. ak x nk exlain lebih2 sebb aku pun nagis...  pas2 ad jugak atok ni... dy ad 5 orang anak... tapi sumer anak dy x mampu jge dy. isteri atok tu dah meninggal.. mase isteriny meninggal pun ank dy still x blik( ank dy sumernya dop kat oversea dan kerja berpangkat tinggi). Bagi ak,walaupun anak 2 seberjaya mana pun dy, setinggi mane pun dy blajar, setinggi mane pun pangkat dy tapi kalau x der hormat kat ibu bapa , ank 2 fail.. kite sebagai anak harus faham macm mane dyorang rase bile keluarga sendiri sanggup buang mereka... anak yang mereka kandungkan selama 9 bulan 10 hari. tpi dyorang tahan sbb ingatkan anak.. tapi anak ad ingatkan mereka sebagai ibu bapa???. mentaliti ank2 zamn sekarg memg sukar diramal.  cuba korang tempatkan diri korang kat tempat mereka... Agak2 ape yang korang rase la..???? fikir2 la..  sebelum balik tu atok peluk kiteorag erat sangat sambil cium pipi ( sambil nagis gak)... mungkin atok menbayangkan dy sedng memeluk cucu-cucu mereka.Mungkin kalau ad rezki lagi ,ak akan kembali lagi kerumah ini dan cuba spent time dengan mereka. insyaallah... Kepada y still ad parent sayangi la dyorang,,,




 cube korang selami ape yang ad dalam fikiran atok ni skunk??????
 ni atok along


Tiada ulasan: